Finnish Linux User Group FLUG ry
Suomen Linux-käyttäjien yhdistys

Toiminta Linux-ohjeita Kysyminen

Linux-käyttäjät ovat yleensä kohtuullisen auttavaisia ja vastaavat mielellään kysymyksiisi. He kuitenkin tekevät sen vapaaehtoispohjalta. Niinpä he todennäköisimmin vastaavat kysymyksiin, jotka on esitetty hyvin - tällöin myös vastaus on todennäköisemmin selkeä.

Miten siis kysyä?

Ensinnäkin, älä ryntää päätäpahkaa kysymään aina kun jokin ei onnistu: hyvin moneen kysymykseen on jo vastattu ja osoittaa melkoista piittaamattomuutta kysyä sellaista, johon vastaus löytyisi parin minuuutin etsimisellä. Vastaaminen toistuvasti samoihin kysymyksiin on pois siitä ajasta, joka voitaisi muuten käyttää uusien ratkaisujen etsimiseen muihin ongelmiin. Ja vastaamiseen kyllästyneet ovat poissa yhteisestä "tietovarastostamme".

Toisekseen, kysy kohteliaasti. Kohteliaisuus on hyve joka liian usein unohtuu, erityisesti internetissä. Ja avun antajalle voi lähettää kiitoksen myös henkilökohtaisesti: paitsi että se lämmittää mieltä, se myös antaa varmuuden siitä, että vastaus oli oikea ja sen voi esittää vastaisuudessakin.

Kolmanneksi, kysy täsmällisesti. Liian usein kysymykset ovat aivan liian epämääräisiä: "Miksei 'ls'-komento näytä värejä ????!!!?!? Linux ruulz!!!!11!1!" Tämän kaltaisiin kysymyksiin on mahdoton vastata, tai ainakin kelvollisesta vastauksesta tulee niin pitkä, ettei monikaan viitsi vaivautua edes yrittämään.

Miten parannan mahdollisuuksiani saada hyviä vastauksia entisestään?

Kysyjän muistilista

Kerro kysymyksesi yhteydessä riittävät taustatiedot ongelmastasi. Seuraavassa on lyhyt muistilista siitä, mikä ainakin kannattaisi (soveltuvin osin, tietysti,) mainita:

Ja vielä yksi juttu... Aika usein käy niin, että kun kirjoittaa hyvän avunpyyntöviestin, tulee ihan oikeasti mietittyä, mitäpä sitä tulikaan tehtyä. Ja keksittyä ihan itse, missä ongelma on ja miten se korjataan!

Kiitos, että jaksoit lukea!

Tämän ohjeen ei ole tarkoitus pelottaa ketään kysymästä. Pikemminkin ideana on opastaa Sinua muotoilemaan kysymyksesi niin, että saisit siihen varmemmin vastauksen. Ja vaikka nyt puhutaankin Linuxiin liittyvistä kysymyksistä, enin osa ylläolevaa pätee kaikkiin tietokoneihin, käyttöjärjestelmiin ja ohjelmiin liittyviin kysymyksiin.

Yleensä on vaikea sisällyttää kysymykseen liian paljon tietoa: jos esimerkiksi ohjelma tulostaa sata riviä muuta tekstiä ennen virheilmoitusta, ne kannattaa ilman muuta ottaa mukaan. (Tietysti, jos jokin logi on ihan mahdottoman pitkä, se kannattaa vaikka panna jonnekin WWW-sivulle ja antaa kysymyksessä vain sen URL. Tai luvata postittaa se kiinnostuneille.)

Esittämällä kysymyksesi hyvin teet vastaamisesta helppoa. Tämä varmistaa sen, että vastauksia tietävät ihmiset eivät kyllästy jakamaan tietoa, vaan että kaikilla meillä on entistä suurempi mahdollisuus saada vastaus omiin kysymyksiimme.

Vielä lisää?

Lisäohjeita ja tarkennuksia tähän ohjeeseen